ימי קורונה – ההזדמנות העסקית
בכל רע, יש טוב נכון שהיינו מוותרים על ימי קורונה. אבל הם כאן. ובינתיים, לפחות, הם לא מתכננים להיעלם מחיינו. ימי הקורונה גובים חיי
מהפיכת המידע שיצרה רשת האינטרנט על כל שלוחותיה - יצרה גם מהפיכה שיווקית. לרשותנו עומדות הרבה מאוד פלטפורמות שיווק באינטרנט ואנו מתקשים לבחור ביניהן. שיווק באינטרנט עולה כסף ואנו מבקשים להשקיע באותם ערוצים שיניבו לנו מקסימום תועלת. במונחים של אינטרנט אנחנו מדברים על המרות. כמה כסף נצטרך להשקיע כדי להמיר הוצאה על פעולה שיווקית בפעולה של הגולש. אנחנו מגדירים מהי אותה פעולה. המרה יכולה להיות: רכישה של מוצר, פנייה טלפונית, הרשמה או ליד. דהיינו: השארת פרטים לצורך קבלת מידע נוסף.
קבלת ההחלטות שלנו מושפעת ממידע על אמצעי השיווק השונים המתפרסם בתקשורת. מחברים המשתפים אותנו בהחלטות שלהם. ממתחרים שבהם אנו צופים באינטרנט. אבל גם מחידושים טכנולוגיים וההבדלים בין סוגי המדיות המוצעים לנו.
ההחלטה הראשונה שאנו מבקשים לעשות היא אם להשקיע משאבים שיווקיים בפייסבוק או בגוגל. אפשר להגדיר את הסוגיה גם בצורה אחרת. האם נכון יותר להשקיע במנוע חיפוש או ברשת חברתית. יש, בדרך כלל, 2 תשובות נכונות לשאלה הזו.
התשובה הראשונה היא שצריך להשקיע בשתי המדיות. התשובה השנייה היא שתלוי. אלו שתי תשובות מעצבנות, אבל שתיהן נכונות.
לא משנה באיזה מדיות נבחר לעבוד. תמיד לאחר הבחירה במדיה - תבוא השאלה: מה עדיף? קידום אורגני או קידום ממומן. גם במקרה הזה עובדות בדיוק אותן שתי התשובות המעצבנות.
אז איך נקבל החלטות? נתבונן במתחרים שלנו. נשאל את החברים שלנו. או פשוט נעבוד על פי המודל הדי מתבקש של ניסוי וטעייה. נפיק לקחים. נלמד מהניסיון. נקבל החלטות מושכלות על פי מה שבאמת עובד לנו.
קודם כל אנחנו צריכים להבין שיש הבדלים מהותיים בין השניים. בין הפילוסופיה שמנחה את התפתחותם באינטרנט ובין התנהגות הגולשים וציפיותיהם מכל מערכת.
גוגל הינו מנוע חיפוש ופייסבוק הינה רשת חברתית. זו לא סתם אבחנה. זו הצהרת כוונות מצד החברות. הגדרת שימושים מצד הגולשים. זה אומר שגולשים נכנסים לצרכים שונים בכל אחת מהפלטפורמות.
בדרך כלל, לפייסבוק נכנסים כדי להכיר אנשים, להרחיב מעגלים, להגיב לפוסטים של אחרים, לפעול בקבוצות וכד'. לגוגל נכנסים כדי לחפש מידע, מקום, ספקי שירותים, לקנות מוצרים, להזמין טיסות וכד'.
אופי הפעילות בגוגל ובפייסבוק יוצר הבדלים של ממש בפלטפורמות אלו כפלטפורמות שיווקיות. בגוגל הפעילות השיווקית ממוקדת. היא מנסה לתת מענה אופטימלי לחיפושי הגולשים.
למעשה מדובר בשיווק במשיכה. כאשר הגולש בלאו הכי מחפש את המוצר או השירות שאתם מציעים. תוצאות החיפוש בגוגל יציגו לו שורה של אפשרויות העשויות להיות רלוונטיות למה שחיפש. תוצאות החיפוש יכללו: אתרים, עמודי נחיתה, מאמרים, מדיה דיגיטלית וכרטיס גוגל לעסק שלי.
לפייסבוק לא נכנסים כדי לחפש שירותים או מוצרים. בפייסבוק מגלים דברים חדשים על הדרך. נתקלים בהם דרך שיתופים. דרך פעילות משותפת בקבוצות. דרך המלצות של חברים. דרך פוסטים שנחשפים אליהם. וכמובן, דרך פרסום ממומן בפייסבוק.
בניגוד לגוגל, הגולשים לא מגיעים אלינו חצי אפויים. זה לא שהם חיפשו משהו ואז הגיעו לאתר שלנו או למודעה שלנו. הם פשוט שוטטו ואז נתקלו בפוסט שלנו או בפוסט עלינו.
כניסתו של הסמארטפון למגרש השיווקי שינתה את התפיסות השיווקיות המסורתיות. גוגל התיישרה לפי המתווה של עולם האפשרויות הסלוללריות. זה התחיל באפשרויות פרסום בסלולרי דרך מערכת הפרסום של גוגל. אבל, זה המשיך בשינוי תפיסתי אסטרטגי של מנוע החיפוש. בשל החיבור עם זיהוי המקום של הסמארטפונים, חל מפנה ממשי בתוצאות החיפוש.
מה שנשאר זו הפילוסופיה של גוגל על רגל אחת: להעניק לגולש תוצאות חיפוש הכי רלוונטיות שאפשר. מה שהשתנה, זו הגדרת הרלוונטיות.
פעם התשובה לשאלה הזו הייתה אתר אינטרנט שאתרים רבים מקשרים אליו. אח"כ התשובה השתנתה לאתר אינטרנט שמרבים לשהות בו. ההגדרה הזו עוברת שינויים כל העת. האלגוריתמים של גוגל מדרגים אתרים על פי מדדים סטטיסטיים של איכות.
אבל לצד התוצאות המציגות אתרים - גוגל החלה להציג גם תוצאות חיפוש גיאוגרפיות. ההנחה היא שהגולש מחפש תשובות, אבל שהוא מחפש אותן קרוב לבית. או ליתר דיוק, קרוב למקום שבו הוא נמצא. או קרוב למקום שבו נדרש השירות.
כך, למשל, אם יצאתם מירושלים לתל אביב ונקלעתם לשעת הצהריים, תחפשו ארוחת צהריים במסעדה קרובה. כשתחפשו מסעדת דגים - יש היגיון רב בכך שמנוע חיפוש חכם יציג לכם לפחות מספר אפשרויות בקרבת מקום. איפה שלא תהיו.
וגם על דרך השלילה: אם יש לכם קצר בחשמל במשרד בחיפה, לא תרצו לקבל בתוצאות החיפוש חשמלאים משדרות. אפילו אם יש להם אתר איכותי, מקושר ומקודם. אתם תרצו להזמין חשמלאי דרך הנייד, לאחר שנוכחתם לדעת שהוא קרוב אליכם גיאוגרפית. תרצו גם לדעת שיש לו המלצות חיוביות. תרצו לעשות את זה מהר ובלי לעבור משוכות של אתרי תיווך כמו דפי זהב, המקצוענים וכד'.
אם הגולש מחפש צימר באזור הדרום, לגולש זה כלל לא משנה אם יש או אין לכם אתר אינטרנט. מה שמעניין אותו זה סוג המידע המופיע באתרי תיווך כמו booking, airbnb, weekend, איזי וכד'. לכן, גוגל מציגה מימד מאוד תכליתי כשהיא משלבת תוצאות גיאוגרפיות בעמוד הראשון. היא עושה זאת מבלי להתחשב בשאלה אם יש לכם אתר או לא. מה שחשוב זה שיהיה לכם כרטיס מסודר ומקצועי בגוגל לעסק שלי.
עכשיו לפחות יש לכם תמונה כללית. עדיין היא לא מלאה אבל יש לכם לפחות קצת יותר מידע ויותר כלים לקבלת תשובה. דבר אחד בטוח. התשובות נמצאות אצלכם. אנחנו רק ספקנו לכם רקע ושמנו על המפה את השאלות הנכונות.
אם בכל זאת אתם ממשיכים להתלבט ומעוניינים להתייעץ - אנחנו כאן בשבילכם. צרו עמנו קשר, ונסייע לכם לבחור נכון. הכל בהתאם לצרכים, לאפשרויות ולכיס שלכם. אתם מוזמנים להשאיר כאן את הפרטים שלכם ואנחנו נחזור אליכם.